ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Významný mezník pro Tatrabus 7. 8. 2011

Významný mezník pro Tatrabus 7. 8. 2011

7. 8. 2011 16:30 hodin, jezero Blautulon (Island):

Co se stalo?

Během okamžiku se změnila dosud velmi úspěšná kariéra Tatrabusu. Po utržení krajnice cesty, která vede asi 40 cm pod hladinou jezera – kráteru sopky, se Tatrabus potopil do desetimetrové hloubky. Bylo toho napsáno dost v českých, islandských i světových denících, v televizích. Proběhly diskuse na facebooku, které nebyly ze strany některých zaujatých osob zcela příjemné a už vůbec ne pravdivé, byly ovlivněny nepříliš objektivním zpravodajstvím islandské televize, která dala prostor pouze jednostranně zkresleným informacím o negativním působení Tatrabusu na přírodu Islandu. Je to nesmysl, Tatrabus je neustále pod kontrolou správců parku, jeho stopy by byly ihned identifikovány. Důležité je, že se nestalo nic vážného nikomu z klientů ani posádky Tatrabusu, průvodci i klienti zafungovali v kritické situaci výborně, vynikající byla pomoc dvou Rakušanů, kteří první přijeli k místu nehody. Místní orgány, správa národního parku, policie, záchranné složky, i naše diplomatické zastoupení dokonale spolupracovali, vzorně se postarali o účastníky nehody. Potápěči ještě večer vyzdvihli zavazadla z ponořeného vozidla.

Byl to poslední den zájezdu, návštěva tohoto jezera nebyla původně v plánu, ale zbýval čas a tuto oblast průvodcům vřele doporučil jeden ze správců národního parku, bohužel zažili klienti neočekávané dobrodružství. Další den odjeli klienti do Reykjaviku a odletěli domů s novými náhradními doklady, o které se bleskově postaralo naše diplomatické zastoupení. Nad rámec běžných služeb se o klienty postarala i letecká společnost Icelandair. Poskytla jim občerstvení na palubě, které není v ceně letenky.

Na poslední dva zájezdy "islandské série" pronajala CK Adventura náhradní vozidlo.

Všichni místní, včetně ředitele parku velmi dobře spolupracovali na vyzvednutí Tatrabusu ze dna jezera a jeho dopravy do servisu. Vše proběhlo rychle, efektivně, zvolili řešení poměrně jednoduché a hlavně s minimální finanční náročností. Díky rychlosti vyzvednutí a výbornému technickému stavu Tatrabusu, nedošlo k zásadnímu znečištění vody jezera a hrubým zásahům do jeho břehu.

Díky dokonalé konstrukci Tatry a její minimální elektronizaci se během dalších 4 dnů řidiči a mechanikovi Frantovi a průvodci Romanovi podařilo Tatrabus z nejhoršího vyčistit, vysušit podstatné věci a po výměně oleje a dobití baterií nastartovat motor. Startér fungoval, alternátor dobíjel, je to neuvěřitelné, ale hned další den se Tatrabus vydal na 660 km dlouhou cestu do přístavu a zvládl ji bez problému.

Bohužel musel čekat 14 dní na svůj objednaný termín nalodění, protože trajekt jezdí 1x týdně a dříve nebylo místo. Franta odletěl do ČR, Tarantule končil své zájezdy náhradním Sprinterem, aby nemusel čekat, domluvil se o nalodění a převezení Tatrabusu na pevninu s rakouským kamarádem Michaelem, který jel tímto trajektem a již loni spolu Tatru převáželi zpět do ČR. Po vylodění v Dánsku v přístavu čekal Franta se svým kamarádem Fugasem, Tatrabus převzali a mazali do Čech, cestou je zazlobilo jedno ložisko v kole, ale do Prahy a potom do Českých Budějovic dojeli v zásadě bez potíží.

Velmi dobře se k celé události postavila pojišťovna Uniqa, uhradila většinu škody vzniklé klientům, náklady na záchranu Tatrabusu i škody na něm samotném.

Jak dál s Tatrabusem?

Asi měsíc probíhala jednání o tom, co dál. Adventura chtěla využít příležitosti, pořídit nový moderní podvozek, zvažovala se Tatru 810, chvíli to vypadalo i na absolutní tatrováckou novinku Phoenixe s technikou DAF, nebo armádní podvozek T815. Výroba a legislativa přestavby není otázkou pár dní. Muselo se jednat rychle. Zájezd "Silvestr v Maroku" byl dlouhodobě vyprodán. Muselo se udělat zásadní rozhodnutí. 

Jednoduchost a odolnost současný podvozek dostatečně potvrdil, nové auto převybavené elektronikou by nemuselo obstát, dali jsme zelenou kompletní repasi. V pondělí 1. 10. 2011 byla zahájena ve značkovém Tatra servisu Parma v Budějovicích, podvozek byl rozebrán doslova do šroubku, motor generálkován u specialistů, firmy Stodulka v Budišově nad Budišovkou, kabina řidiče odstrojena na kostru, vše kompletně opraveno, vyvařeno, nové vytápění i elektroinstalace, palubní deska. V nástavbě nová elektroinstalace, čalounění, vybavení technikou.

Průběh rekonstrukce je vidět na Facebooku i na stránce https://www.adventura.cz/tatrabus/fotogalerie-historie-tatrabusu-ve-fotografii/