ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Rumunsko – národní parky Východních Karpat na kole

Termíny zájezdu

TermínPočet dníObj. číslo
14. 8. – 23. 8. 202610 dní11350601

Na co se můžete těšit?

  • Dřevěné kostely a vyřezávané brány Maramureše
  • Vápencové masivy, soutěsky a vodopády
  • Celkem 4 národní parky
  • Malované pravoslavné kláštery Bukoviny 
  • Ubytování v penzionech s bohatou polopenzí
  • Etapově s doprovodným autobusem

Popis

Severovýchodní kout Rumunska – Bukovina a Východní Karpaty – je zemí jedinečných byzantských malovaných klášterů, dřevěných kostelíků a neobyčejně pestré přírody. Během desetidenní cyklistické výpravy nás čeká mozaika krajinných i kulturních skvostů, které stojí na pomezí tří světů – rumunského, ukrajinského a moldavského.

Projedeme horská údolí, kde čas plyne pomaleji a lidová architektura vesnic Maramureše působí jako živý skanzen. Z horských sedel se nám otevřou výhledy k Zakarpatské Ukrajině a pod impozantními svahy pohoří a NP Rodna se nám zatají dech. Vystoupáme na majestátní skalnatý masiv NP Ceahlău, který Rumuni nazývají „posvátnou horou“, a projedeme dramatickými soutěskami Bicaz až k vulkanickému pohoří Harghita. Tato oblast je bohatá na sirné prameny a termální koupele a obývá ji enkláva maďarské menšiny v Rumunsku, což jen dokresluje rozmanitost celé projeté trasy.

Na cestě nás budou provázet široké zelené louky a salaše i přívětivá atmosféra místních vesnic, kde se dodnes prolínají rumunské a maďarské tradice. A mezi tím vším – tiché kláštery s freskami, které po staletích znovu září svou původní krásou díky péči UNESCO.

Trasa je vhodná jak pro horská, tak i pro treková kola. Každý den zakončíme pohodlným noclehem v útulných hotýlcích a penzionech a v ceně zájezdu je zahrnuta i bohatá místní polopenze, která nám doplní energii na další kilometry.

Program

1.–2. den

Odjezd odpoledne, ranní příjezd do rumunské Moldávie, do údolí řeky Izy; na kole od komplexu kláštera Birsana (nejvyšší dřevěná stavba v Evropě), po cestě romantické maramurešské dřevěné kostely - nejstarší dřevený kostel ve vesnici Ieud,  nocleh v Sacelu (45–80 km/ ↑ 500–1200 m).

3. den

Busem přes sedlo Prislop do horské vesnice Cirlibaba (950 m); odsud na kole po šotolinových cestách přes poloniny a opuštěnou krajinou pohoří Maramureš až do vesnice Vatra Moldovitei;výběr z několika možností různé délky, náročnosti i térénu (50–90 km/ ↑ 460–1600 m); opuštěné vesnice na rumunsko-ukrajinském pomezí; poloniny se salašemi a stády pasoucích se ovcí; výhledy na zvlněnou krajinu pohoří Maramureš.

4. den

Po snídani si prohlédneme překrásný klášter Moldovita s nejlépe zachovanými malbami na celé Bukovině; na kole vystoupáme do sedla Ciumarna (1100 m/ asfalt) a odsud pojedeme buď terénem nebo po asfaltu do údolí řeky Humor až k malovanému klášteru Humor s unikátními freskami (60–90 km/ ↑ 120–1150 m).

5. den

Po snídani se autobusem přesuneme za město Frasin a odsud na kole vystoupáme až do sedla pasur Puzdra (1160 m) - možno jet busem; ze sedla na kole buď terénní cestou přes poloniny a pastviny nebo po asfaltu; sjezd do údolí řeky Bistrita; dojezd busem do NP Ceahlau a ubytování na 2 noci (50–60 km/ ↑ 700–800 m).

6. den

Den v NP Ceahlau: pěší túra na hřeben vápencového pohoří Ceahlau k horské chatě Cabana Dochia s monumentálním výhledem do údolí, lze vystoupat až na vrchol Toaca (1904 m) (15 km/ ↑ 1270 m); cyklistika v okolí jezera Izvorul Muntelui - variantní okruhy v délce 35–90 km.

7. den

Busem k unikátnímu jezeru Lacu Rosu; Národním parkem Bicazská soutěska šotolinami nebo po asfaltu do sedla Pangarati (1256 m) s dalekým výhledem na pohoří Harghita; sjezd do města Gheorgheni s výraznou maďarksou menšinou a ubytování na 2 noci (35-55 km/ ↑ 800-1100 m).

8. den

Cyklistický okruh v pohoří Giurgeu (lze volit z různých délek i náročnosti) – krápníková jeskyně Sugau, loučnaté karpatské sedlo Locfei (1230 m), prameniště slávné sikulské řeky Olt, sedlo Covacipeter (1243 m) (44–50 km/ ↑ 880–900 m).

9.–10. den

Dopoledne možnost cyklistiky - jeden z cyklistických okruhů v okolí Georgheni; odpoledne odjezd; příjezd do ČR následující den dopoledne (16–35 km/ ↑ 130–250 m).

Podmínky